مروری بر میپ کام ۲۰۱۹

بزرگان عرصه تولید سینما و تلویزیون هر ساله ماه اکتبر در شهر کن فرانسه گرد هم می آیند که علاوه بر ارائه تازه های تولید به دنبال گسترش ارتباطات و نهایتا افزایش قوا در تولید باشند .

امسال نیز بازار فیلم میپکام میزبان کمپانی های متعدد از اقصی نقاط دنیا بود . اما تبلیغات گسترده و بیلبورد های عظیم از سریالهای جدید نیز نمیتوانست کسری مشهود بودجه در عرصه تولید مدیای جهانی پنهان کند .

اگرچه جریان تولید در مدیوم تلویزیون حالا با راهبری افکار شرق به پیش می رود و نمیتوان تاثیر رسانه های ترک ، روس ، چین و کره را انکار نمود اما گسترش بازار مانع از محدود شدن رسانه های غرب و آمریکایی نشده و سلیقه های گوناگون میتوانند در گستره وسیع تری به انتخاب بپردازند .

به گزارش مجله فوربز ، پیش بینی روند رشد سرمایه گذاری در مدیا و تناسب آن با افزایش استقبال کاربران تابعی است که میتوان با بهره گیری از آن سرمایه گذاران را تشویق و ترغیب به تامین هزینه های تولید نمود . سال ۲۰۱۷ زمانی بود که با رشد پلت فرم های مبتنی بر وب ، تهیه کنندگان انگیزه بسیار بالایی پیدا کردند تا سرمایه های گوناگونی را به جهت تولید سریال های پر هزینه جذب نمایند . تولید این مجموعه ها اگر چه با استقبال روبرو شد اما رشد آن به هیچ وجه طبق پیش بینی ها ، هماهنگ با رشد کمی کاربران نبود . پس سال ۲۰۱۹ به وضوح از حجم کمی تولیدات در این عرصه علی الخصوص تولیدات پر هزینه کاسته شده و میدان برای تولیدات کم هزینه یا با مخارج متوسط باز شده است . در نتیجه نام های آشنای تولید یا غول های رسانه ای امسال برگ های کمتری نسبت به کمپانی های کوچک برای بازی داشتند .

ضریب اشباع بازار فاکتوری است که بر طبق پیش بینی ها عمل نکرده و حالا ریسک را برای ورود منابع جدید مالی در این عرصه افزاریش داده است .

ترکیه با تولید سریال هایی که سلیقه جهانی را تحت پوشش قرار می دهند با بهره گیری از جذابیت های بصری ، روایت های عامه پسند تولید می کنند و افکار عمومی نیز خواهان این نگرش هستند . قیمت تمام شده مناسب در حجم بالا ، سریال های ترک را به سبد رسانه ای جهان افزوده اند .

اما روسیه در تولیدات تلویزیونی با تمرکز بر روی کودکان و نوجوانان به قطب تولید کودکان علی الخصوص انیمیشن در عرصه جهانی تبدیل شده و جای خالی سریال های بزرگسالان روس را با انیمیشن پر نموده است .

تسهیلات با رویکرد بلند مدت به علاوه درک ذائقه جهانی ، شبکه های تلویزیونی را به سمت پاویون روسیه می کشاند تا در کنار سریال های انیمیشن شرق دور ، خوراک فرهنگی شبکه های کودک باشند .

اگر به دنبال کمپانی های عرب زبان می گردیم ، باید به دفترچه راهنما بروید و با گشتن میان آدرس ها تنها به یک آدرس ایمیل از نماینده محدود شرکت ها بسنده کنید . در نتیجه ، عزم جدی از جانب شرکت های عرب به جهت فروش دیده نمی شود ، مگر نمایندگانی از کمپانی های بزرگی همچون MBC که به جهت پر کردن کنداکتور به هماهنگ کردن قرار جلسات با دیگر کمپانی های تولید کننده می گردند .

جمهوری اسلامی ایران نیز ، مدت هاست به جایگاهی که در شان و توان تولید کنندگانش است نرسیده . بر همگان آشکار است که محدود شدن تعاملات بین المللی ما به جهت تحریم ها در این اتفاق اثر گذار بوده . اما تنها دلیل نیست و ایجاد یک برنامه بلند مدت ، امکان گسترش فضای تولید مشترک و فروش را می تواند به وجود آورد که به موازات به رونق بازار رسانه داخلی می انجامد .

Have your say